Hari ini sudah masuk 32 hari pesawat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 hilang dan operasi mencari masih lagi diteruskan sehingga ke hari ini.
Kejadian yang sama sekali tidak disangka pada 8 Mac lalu sememangnya mengejutkan bukan sahaja negara malah seluruh dunia.
Oleh T.K. Letchumy Tamboo dan Syafique Shuib
Pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing pada pukul 12.41 pagi pada 8 Mac lalu tetapi tidak pernah sampai ke destinasinya. Penerbangan itu membawa 239 penumpang dan anak kapal dari 15 negara termasuk Malaysia. Penerbangan itu terputus hubungan dengan Kawalan Trafik Udara Subang di luar Kuala Lumpur dan masih hilang sehingga hari ini. Usaha mencari dan menyelamat yang melibatkan pelbagai negara, yang merupakan terbesar di dalam sejarah, bermula untuk mencari pesawat itu.
SAR dan siasatan setakat ini
Setelah kehilangan pesawat itu di perairan Vietnam, Teluk Thailand dan Laut China Selatan menjadi fokus carian di mana ia dipercayai berada. Dalam tempoh beberapa hari, kawasan diperluaskan kepada Selat Melaka dan Laut Andaman.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 15 Mac, berkata misi SAR memasuki fasa baru, iaitu di koridor utara dan selatan. Australia dan Indonesia diberi tanggungjawab untuk mengetuai kawasan masing-masing. Sebanyak 26 negara yang terlibat dalam pencarian.
Pada 24 Mac, Najib mengesahkan dua analisis yang dibuat secara bebas iaitu Cawangan Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB) dan Inmarsat, dan membuat kesimpulan "yang tidak meragukan" bahawa pesawat telah hilang di bahagian selatan Lautan Hindi dengan tiada yang terselamat. Kesimpulan ini membawa kepada semua kawasan carian dihentikan, kecuali bahagian selatan Lautan Hindi, atau koridor selatan.
Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, semua kakitangan MAS, jurutera yang terlibat dalam mengendalikan pesawat MH370 sedang disiasat oleh pihak polis manakala Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata kehilangan MH370 disiasat di bawah Seksyen 130(C) Kanun Keseksaan bagi kesalahan merampas, keganasan dan sabotaj, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 dan Akta Kesalahan Penerbangan 2003.
Polis kemudiannya merampas simulator penerbangan dari rumah Kapten Zaharie Ahmad Shah, juruterbang MH370.
Pada 26 Mac diumumkan imej satelit berjaya mengesan 122 objek. Ia dirakam pada 23 Mac dan menunjukkan objek sepanjang satu meter hingga 23 meter. Kemudian, FBI mengumumkan bahawa analisis data dari simulator penerbangan yang diambil dari rumah juruterbang pesawat MH370 sudah selesai.
Imej satelit Thailand pula mendedahkan 300 objek, yang mempunyai ukuran dua hingga 15 meter, terapung di selatan Lautan Hindi, pada 27 Mac.
Pada 30 Mac, Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) berkata beberapa objek yang diambil oleh HMAS Success dan Haixun 01 pada hari Sabtu telah diperiksa dan dipercayai tidak berkaitan dengan MH370.
Perdana Menteri Australia, Tony Abbott kemudiannya menyokong pandangan Najib bahawa laluan pesawat MH370 itu berakhir di selatan Lautan Hindi. Kementerian Pengangkutan juga mengeluarkan transkrip penuh komunikasi di antara pesawat MH370 dan Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur, yang tidak menunjukkan apa-apa yang luar biasa. "Good night Malaysian three seven zero" adalah perbualan terakhir dalam transkrip di antara pengawal trafik udara (ATC) dan kokpit.
Pada 5 dan 6 April, pengesan kotak hitam digunakan oleh kapal peronda China Haixun 01 mengesan dua denyutan pendek di selatan perairan Lautan Hindi. Satu lagi denyutan dikesan di selatan Lautan Hindi oleh Kapal Pertahanan Australia Ocean Shield kira-kira 300 batu nautika dari isyarat denyutan yang dikesan oleh Haixun 01.
Pada 7 April, kapal pertahanan Ocean Shield sekali lagi mengesan dua isyarat yang konsisten dengan yang dipancarkan oleh kotak hitam pesawat.
Ketua Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) Angus Houston berkata isyarat "pinger" yang pertama dikesan selama dua jam 20 minit, manakala yang kedua ini dikesan selama 13 minit.
Apa yang kita tidak tahu
Lokasi sebenar
Fokus carian telah berubah berkali-kali sejak kawalan trafik udara terputus hubungan dengan pesawat Boeing 777 itu di antara Malaysia dan Vietnam. Ia bermula di Laut China Selatan, dan beralih ke arah Selat Melaka di sebelah barat. Kemudian kapal terbang dikesan isyaratnya setiap jam oleh sebuah satelit milik Inmarsat, sebuah syarikat British, selepas transponder pesawat dan semua sistem komunikasi telah ditutup dan menyebabkan Najib untuk mengatakan bahawa penerbangan berakhir di koridor selatan.
Kotak hitam
Kita tidak akan mengetahui apa-apa jawapan sehingga kotak hitam ditemui. Ia penting bagi melakukan siasatan lanjut kelak.
Tiada bukti fizikal seperti mayat dan bangkai pesawat
Sejak beberapa bulan lepas, terdapat pelbagai “objek” yang dikesan satelit, terutama sekali dari satelit Australia, China dan Perancis. Walau bagaimanapun, beberapa "objek" itu didapati tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan penerbangan yang hilang.
Teori konspirasi
Sejak hari pertama kehilangan pesawat M370, pelbagai teori konspirasi timbul. Berikut adalah beberapa teori konspirasi:
Pesawat itu dirampas
Insiden itu disamakan dengan kejadian 9/11 dan pakar penerbangan percaya bahawa pesawat berkenaan mungkin telah dirampas walaupun tidak semestinya untuk tebusan atau tuntutan lain.
Rampasan melalui telefon bimbit
Kononnya telefon bimbit digunakan untuk mengodam sistem pesawat dan "menukar kelajuan, ketinggian dan arah dengan menghantar isyarat radio kepada sistem pengurusan penerbangan. Ia kemudiannya boleh mendarat atau membuat pesawat terhempas dengan kawalan jauh."
Diego Garcia
Ada yang berkata bahawa MH370 telah dirampas oleh Amerika Syarikat dan kemudian diterbangkan ke pangkalan tentera Amerika Syarikat di Diego Garcia atau pesawat itu terus mendarat di pangkalan itu secara sendirinya. Teori terakhir dibangkitkan pada taklimat harian White House pada 18 Mac , Setiausaha Akhbar Jay Carney menjawab, "Itu tidak mungkin.”
Keganasan
Tiadanya panggilan kecemasan daripada juruterbang menunjukkan sama ada pesawat tersebut mengalami penyahmampatan letupan atau dimusnahkan oleh bahan letupan membawa kepada teori ini. Berdasarkan laporan, Malaysia juga amat terdedah terhadap ancaman aktiviti pengganas dan dijadikan sebagai negara transit dan perancangan bagi pengganas.
Letupan di atas kapal
Ada laporan berkata bahawa tekanan dalam kabin secara tiba-tiba boleh menyebabkan penyahmampatan letupan.
Masalah mekanikal
Pakar berkata pesawat yang berpatah balik kebiasaannya disebabkan terdapat kerosakan pada pesawat. Namun tiada panggilan kecemasan dilakukan oleh juruterbang.
Pesawat terhenti secara tiba-tiba
Sesetengah pakar mengaitkan beberapa persamaan di antara kejadian MH370 dan kehilangan Penerbangan Air France 447.
Kesilapan juruterbang
Juruterbang mungkin tidak sedar kapal terbang telah tersasar.
Pesawat ‘berhantu’
Beberapa teori konspirasi mencadangkan bahawa pesawat itu bertukar menjadi kapal terbang ‘hantu’ selepas setiap penumpang kapal terbang, termasuk juruterbang, tidak sedarkan diri akibat tekanan kabin. Pada tahun 2005, penerbangan 522 Boeing 737 milik Helios Airways terhempas di Greece kerana juruterbang mati akibat hipoksia dan telah tersalah anggap tentang isyarat dan lampu amaran tekanan dan kepada isyarat keselamatan yang lain. Kru penerbangan yang mempunyai latihan juruterbang dan mampu untuk kekal sedar, cuba tetapi tidak berjaya untuk mengawal kapal terbang sebelum pengsan. Pesawat itu berada di udara selama dua jam sebelum kehabisan minyak dan terhempas.
Kejadian yang sama sekali tidak disangka pada 8 Mac lalu sememangnya mengejutkan bukan sahaja negara malah seluruh dunia.
Oleh T.K. Letchumy Tamboo dan Syafique Shuib
Pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing pada pukul 12.41 pagi pada 8 Mac lalu tetapi tidak pernah sampai ke destinasinya. Penerbangan itu membawa 239 penumpang dan anak kapal dari 15 negara termasuk Malaysia. Penerbangan itu terputus hubungan dengan Kawalan Trafik Udara Subang di luar Kuala Lumpur dan masih hilang sehingga hari ini. Usaha mencari dan menyelamat yang melibatkan pelbagai negara, yang merupakan terbesar di dalam sejarah, bermula untuk mencari pesawat itu.
SAR dan siasatan setakat ini
Setelah kehilangan pesawat itu di perairan Vietnam, Teluk Thailand dan Laut China Selatan menjadi fokus carian di mana ia dipercayai berada. Dalam tempoh beberapa hari, kawasan diperluaskan kepada Selat Melaka dan Laut Andaman.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 15 Mac, berkata misi SAR memasuki fasa baru, iaitu di koridor utara dan selatan. Australia dan Indonesia diberi tanggungjawab untuk mengetuai kawasan masing-masing. Sebanyak 26 negara yang terlibat dalam pencarian.
Pada 24 Mac, Najib mengesahkan dua analisis yang dibuat secara bebas iaitu Cawangan Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB) dan Inmarsat, dan membuat kesimpulan "yang tidak meragukan" bahawa pesawat telah hilang di bahagian selatan Lautan Hindi dengan tiada yang terselamat. Kesimpulan ini membawa kepada semua kawasan carian dihentikan, kecuali bahagian selatan Lautan Hindi, atau koridor selatan.
Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, semua kakitangan MAS, jurutera yang terlibat dalam mengendalikan pesawat MH370 sedang disiasat oleh pihak polis manakala Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata kehilangan MH370 disiasat di bawah Seksyen 130(C) Kanun Keseksaan bagi kesalahan merampas, keganasan dan sabotaj, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 dan Akta Kesalahan Penerbangan 2003.
Polis kemudiannya merampas simulator penerbangan dari rumah Kapten Zaharie Ahmad Shah, juruterbang MH370.
Pada 26 Mac diumumkan imej satelit berjaya mengesan 122 objek. Ia dirakam pada 23 Mac dan menunjukkan objek sepanjang satu meter hingga 23 meter. Kemudian, FBI mengumumkan bahawa analisis data dari simulator penerbangan yang diambil dari rumah juruterbang pesawat MH370 sudah selesai.
Imej satelit Thailand pula mendedahkan 300 objek, yang mempunyai ukuran dua hingga 15 meter, terapung di selatan Lautan Hindi, pada 27 Mac.
Pada 30 Mac, Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) berkata beberapa objek yang diambil oleh HMAS Success dan Haixun 01 pada hari Sabtu telah diperiksa dan dipercayai tidak berkaitan dengan MH370.
Perdana Menteri Australia, Tony Abbott kemudiannya menyokong pandangan Najib bahawa laluan pesawat MH370 itu berakhir di selatan Lautan Hindi. Kementerian Pengangkutan juga mengeluarkan transkrip penuh komunikasi di antara pesawat MH370 dan Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur, yang tidak menunjukkan apa-apa yang luar biasa. "Good night Malaysian three seven zero" adalah perbualan terakhir dalam transkrip di antara pengawal trafik udara (ATC) dan kokpit.
Pada 5 dan 6 April, pengesan kotak hitam digunakan oleh kapal peronda China Haixun 01 mengesan dua denyutan pendek di selatan perairan Lautan Hindi. Satu lagi denyutan dikesan di selatan Lautan Hindi oleh Kapal Pertahanan Australia Ocean Shield kira-kira 300 batu nautika dari isyarat denyutan yang dikesan oleh Haixun 01.
Pada 7 April, kapal pertahanan Ocean Shield sekali lagi mengesan dua isyarat yang konsisten dengan yang dipancarkan oleh kotak hitam pesawat.
Ketua Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) Angus Houston berkata isyarat "pinger" yang pertama dikesan selama dua jam 20 minit, manakala yang kedua ini dikesan selama 13 minit.
Apa yang kita tidak tahu
Lokasi sebenar
Fokus carian telah berubah berkali-kali sejak kawalan trafik udara terputus hubungan dengan pesawat Boeing 777 itu di antara Malaysia dan Vietnam. Ia bermula di Laut China Selatan, dan beralih ke arah Selat Melaka di sebelah barat. Kemudian kapal terbang dikesan isyaratnya setiap jam oleh sebuah satelit milik Inmarsat, sebuah syarikat British, selepas transponder pesawat dan semua sistem komunikasi telah ditutup dan menyebabkan Najib untuk mengatakan bahawa penerbangan berakhir di koridor selatan.
Kotak hitam
Kita tidak akan mengetahui apa-apa jawapan sehingga kotak hitam ditemui. Ia penting bagi melakukan siasatan lanjut kelak.
Tiada bukti fizikal seperti mayat dan bangkai pesawat
Sejak beberapa bulan lepas, terdapat pelbagai “objek” yang dikesan satelit, terutama sekali dari satelit Australia, China dan Perancis. Walau bagaimanapun, beberapa "objek" itu didapati tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan penerbangan yang hilang.
Teori konspirasi
Sejak hari pertama kehilangan pesawat M370, pelbagai teori konspirasi timbul. Berikut adalah beberapa teori konspirasi:
Pesawat itu dirampas
Insiden itu disamakan dengan kejadian 9/11 dan pakar penerbangan percaya bahawa pesawat berkenaan mungkin telah dirampas walaupun tidak semestinya untuk tebusan atau tuntutan lain.
Rampasan melalui telefon bimbit
Kononnya telefon bimbit digunakan untuk mengodam sistem pesawat dan "menukar kelajuan, ketinggian dan arah dengan menghantar isyarat radio kepada sistem pengurusan penerbangan. Ia kemudiannya boleh mendarat atau membuat pesawat terhempas dengan kawalan jauh."
Diego Garcia
Ada yang berkata bahawa MH370 telah dirampas oleh Amerika Syarikat dan kemudian diterbangkan ke pangkalan tentera Amerika Syarikat di Diego Garcia atau pesawat itu terus mendarat di pangkalan itu secara sendirinya. Teori terakhir dibangkitkan pada taklimat harian White House pada 18 Mac , Setiausaha Akhbar Jay Carney menjawab, "Itu tidak mungkin.”
Keganasan
Tiadanya panggilan kecemasan daripada juruterbang menunjukkan sama ada pesawat tersebut mengalami penyahmampatan letupan atau dimusnahkan oleh bahan letupan membawa kepada teori ini. Berdasarkan laporan, Malaysia juga amat terdedah terhadap ancaman aktiviti pengganas dan dijadikan sebagai negara transit dan perancangan bagi pengganas.
Letupan di atas kapal
Ada laporan berkata bahawa tekanan dalam kabin secara tiba-tiba boleh menyebabkan penyahmampatan letupan.
Masalah mekanikal
Pakar berkata pesawat yang berpatah balik kebiasaannya disebabkan terdapat kerosakan pada pesawat. Namun tiada panggilan kecemasan dilakukan oleh juruterbang.
Pesawat terhenti secara tiba-tiba
Sesetengah pakar mengaitkan beberapa persamaan di antara kejadian MH370 dan kehilangan Penerbangan Air France 447.
Kesilapan juruterbang
Juruterbang mungkin tidak sedar kapal terbang telah tersasar.
Pesawat ‘berhantu’
Beberapa teori konspirasi mencadangkan bahawa pesawat itu bertukar menjadi kapal terbang ‘hantu’ selepas setiap penumpang kapal terbang, termasuk juruterbang, tidak sedarkan diri akibat tekanan kabin. Pada tahun 2005, penerbangan 522 Boeing 737 milik Helios Airways terhempas di Greece kerana juruterbang mati akibat hipoksia dan telah tersalah anggap tentang isyarat dan lampu amaran tekanan dan kepada isyarat keselamatan yang lain. Kru penerbangan yang mempunyai latihan juruterbang dan mampu untuk kekal sedar, cuba tetapi tidak berjaya untuk mengawal kapal terbang sebelum pengsan. Pesawat itu berada di udara selama dua jam sebelum kehabisan minyak dan terhempas.